TalentRobinRoefsOns eerste talenteninterview begint bij Robin Roefs die onze voetbalclub heeft verlaten om bij NEC in Nijmegen zijn keeperstalent te etaleren. En dat gaat tot nu toe zo goed dat Robin zelfs in de voorselectie zit van het Nederlands elftal onder de 14 jaar!

Robin heeft bij VV Heeswijk twee jaar in de F'jes en drie jaar in de E's gespeeld en was toen al een getalenteerd keepertje. Bij de E is hij een keer door NEC gescout en hij kon na twee trainingen meteen twee proefwedstrijden komen spelen en... direct aangenomen als keeper van de D! Robin is ook heel tevreden over de keeperstraining van onze Jan van Heeren en zegt heel veel geleerd te hebben van Jan. En van Jan heb ik laatst horen zeggen dat Robin zo geconcentreerd staat mee te voetballen als keeper dat hij al twee stappen vooruit denkt bij een terugspeelbal: 'daar kan ik de bal alweer naartoe spelen.'

Robin speelt nu in de C1 en is de vaste doelman. Hij traint vier dagen in de week telkens 2 ½ uur en daar zit ook wel eens een video bij van een eerder gespeelde wedstrijd. De andere uren zit Robin op de SSgN school (Topsport Talentschool), ook in Nijmegen. "Om in Nijmegen te komen sta ik elke morgen om half zeven op om naar station West in Oss te komen en van daar met de trein naar Nijmegen. Mijn vader of moeder brengt me weg en haalt me op in Oss. Maar omdat mijn twee zussen ook sporten en mijn ouders daar ook graag eens een keer bij willen zijn, komen opa en oma wel eens in actie."

Robin moest dus in Heeswijk zijn voetbal en schoolvriendjes gaan verlaten en dat vond hij in het begin best wat vreemd, maar hij leerde in Nijmegen al heel snel nieuwe vrienden kennen en heeft het nu daar heel fijn naar zijn zin. Bij hem in het C-team zit een speler uit Oss en de rest van de spelers komt van buiten Brabant. Robin speelt ook vaak verre uitwedstijden, van FC Groningen tot MVV Maasstricht. Zijn mooiste en beste wedstrijd tot heden was een spannende en een mooie overwinning van 1-0 thuis tegen PSV.

Op de vraag of hij er weleens van droomt om profkeeper te worden, antwoordt hij volmondig: 'ja!'. Waar dat dan zou zijn, vindt hij minder belangrijk. Hij wacht rustig af.

Zo lees je nu ook eens dat het niet allemaal van zelf gaat ook al heb je nog zoveel talent. Ook thuis moeten ze er veel voor over hebben en vaak klaarstaan. Nu maar hopen dat Robin na zijn (prof)carrière net als andere voormalige profs zijn laatste voetbaljaren bij onze Blauw-Witters zal slijten, maar daar zijn wij niet bang voor. Wij wensen Robin van uit onze voetbalclub heel veel succes toe! En: ik bedank de familie Roefs voor de gastvrijheid en het lekkere bakske koffie en medewerking voor dit interview.

Mari Manders